Museo Nacional d'Art de Catalunya un museu, 1000 anys d'art
Catàleg de Publicacions

Tornar

La conversió de sant Pau
La conversió de sant Pau
La conversió de sant Pau
La conversió de sant Pau és una pintura a l’oli que forma part de les col·leccions del MNAC des de 1952 i que, quan va ingressar, estava atribuïda al pintor valencià del segle XVIII José de Vergara, una atribució que ja va generar certs dubtes per part dels especialistes. Anys després, es va donar a conèixer un petit quadre de col·lecció particular que representa el mateix episodi, amb una composició pràcticament idèntica, atribuït al pintor de Pastrana (Guadalajara) Juan Bautista Maíno (1581-1649). Podria tractar-se del model per a la pintura del MNAC que l’artista devia presentar al client en rebre l’encàrrec de pintar un quadre d’altar. A més d’aquesta relació, l’obra del MNAC presenta també moltes analogies formals i estilístiques amb altres obres de Maíno, especialment amb el Retaule de les Quatre Pasqües datat entre 1612 i 1614. La pintura s’afegeix, doncs, al catàleg de Juan Bautista Maíno i es proposa una cronologia al voltant de 1614.

La restauració de La conversió de sant Pau ha suposat la recuperació d’una pintura que va patir les conseqüències d’un incendi l’any 1985 mentre decorava un despatx de l’Ajuntament de Barcelona. Ha estat també l’ocasió d’analitzar els materials emprats, comparar els resultats amb els d’altres obres de Maíno del mateix període i comprovar-ne les coincidències. L’obra, però, havia estat restaurada anteriorment, en una intervenció que es pot datar entre 1945 i 1952, gràcies a un fragment de diari que s’ha trobat enganxat sota la tela de reentelatge. L’examen radiogràfic ha posat de manifest que la tela original es devia folrar a causa dels nombrosos estrips i mutilacions, i ha mostrat moltes zones retocades. Fins i tot ha permès descobrir una franja de pintura afegida al marge inferior, totalment repintada, que corresponia a la part superior del quadre. La superfície completament ennegrida presentava una capa pictòrica degradada per l’escalfor amb butllofes i parts descohesionades. S’explica la intervenció actual de neteja, fixació, reintegració pictòrica i col·locació de la tela en un nou bastidor.

La publicació conté un text sobre l’atribució de la pintura a Maíno, escrit pel cap del Gabinet de Dibuixos i Gravats, i un altre amb l’estudi tècnic i la restauració, escrit per la cap de l’Àrea de Restauració i Conservació Preventiva del MNAC. S’inclou una reproducció de la pintura de petit format que hauria servit de model i imatges de l’obra del MNAC abans de restaurar, durant la intervenció i en finalitzar el procés, així com la radiografia. 

Comprar el catàleg online
 

Si voleu més informació o per fer una comanda mnac.botiga@laie.cat

Museu Nacional d'Art de Catalunya    Palau Nacional. Parc de Montjuïc 08038 Barcelona     © MNAC, 2010 Avís legal
Amics del MNAC